
464 OCTOBER TERM, 1961.

Syllabus. 368 U. S.

POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING 
SYSTEM, INC., et  al .

CERTIORARI TO THE UNITED STATES COURT OF APPEALS FOR 
THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT.

No. 45. Argued November 13-14, 1961.—Decided February 19,1962.

This action under § 4 of the Clayton Act to recover treble damages 
for losses allegedly resulting from violations of §§ 1 and 2 of the 
Sherman Act was brought by petitioner, who is the assignee of a 
dissolved corporation which formerly owned and operated WCAN, 
an ultra high frequency (UHF) television broadcasting station in 
Milwaukee, which was affiliated with the Columbia Broadcasting 
System (CBS) network. He alleged that, pursuant to a con-
spiracy to restrain and monopolize trade in the television broad-
casting business, CBS purchased WOKY, a competing UHF station 
in Milwaukee, cancelled WCAN’s network affiliation, thereby forced 
petitioner to sell WCAN to CBS at much less than its true value, 
and eliminated him from the broadcasting business in Milwaukee. 
He also alleged that a purpose of the conspiracy was to eliminate 
UHF broadcasting in Milwaukee and possibly throughout the 
United States. On the basis of pleadings, affidavits, depositions 
and interrogatories filed in the case, the District Court granted 
respondents’ motion for a summary judgment, on the ground that 
the injury suffered by petitioner was damnum absque injuria, since 
CBS had a right to purchase WOKY, subject to approval by the 
Federal Communications Commission, and to cancel its affiliation 
contract with WCAN. Held: On this record, it cannot be said 
that “there is no genuine issue as to any material fact,” within the 
meaning of Federal Rule of Civil Procedure 56 (c), and the motion 
for summary judgment should not have been granted. Pp. 465-474.

(a) If the cancellation of WCAN’s network affiliation and the 
purchase of WOKY by CBS were part and parcel of unlawful con-
duct or agreement with others or were conceived in a purpose to 
unreasonably restrain trade, control a market, or monopolize, as 
alleged in the complaint, then such conduct might well violate the 
Sherman Act, and the record indicates that on a trial petitioner 
might be able to substantiate his claim of conspiracy. Pp. 467-473.

(b) Summary procedures should be used sparingly in complex 
antitrust litigation where motive and intent play leading roles, the 
proof is largely in the hands of the alleged conspirators, and hostile 
witnesses thicken the plot. P. 473.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 465

464 Opinion of the Court.

(c) It cannot be said that no restraint of trade resulted from 
termination by CBS of its affiliation with WCAN because the 
public would still receive the same service from another source. 
Klor’s v. Broadway-Hale Stores, 359 U. S. 207. P. 473.

109 U. S. App. D. C. 170, 284 F. 2d 599, reversed.

Morris Wolf argued the cause for petitioner. With 
him on the briefs was Abraham L. Freedman.

Samuel I. Rosenman argued the cause for respondents. 
With him on the briefs was Ambrose Doskow. Leon 
Brooks entered an appearance.

Mr . Justic e  Clark  delivered the opinion of the Court.
The question involved here is whether this treble 

damage action based on alleged violations of the restraint 
of trade and monopoly sections of the Sherman Law 1 
was rightly terminated by a summary judgment of dis-
missal. The petitioner, Lou Poller, is the assignee of the 
Midwest Broadcasting Company, a dissolved corporation. 
In 1954 Midwest was the owner and operator of WCAN, 
an ultra high frequency (UHF) 2 broadcasting station

1 Section 1 of the Sherman Act provides that: “Every contract, com-
bination in the form of trust or otherwise, or conspiracy, in restraint 
of trade or commerce among the several States, or with foreign 
nations, is hereby declared to be illegal . . . .” 26 Stat. 209, as 
amended, 15 U. S. C. § 1.

Section 2 of the Sherman Act provides that: “Every person who 
shall monopolize, or attempt to monopolize, or combine or conspire 
with any other person or persons, to monopolize any part of the trade 
or commerce among the several States, or with foreign nations, shall 
be deemed guilty of a misdemeanor . . . 26 Stat. 209, as amended,
15U.S.C. §2.

2 The terms ultra high frequency (UHF) and very high fre-
quency (VHF) refer to the wave lengths of the electrical impulses 
which are projected by broadcasting stations to carry programs to 
receiving sets. Prior to 1952 only the VHF portion of the spectrum 
was authorized. Generally TV receivers are manufactured only to 
receive VHF signals and must be modified by an owner to receive 
UHF.



466

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Opinion of the Court.

located in Milwaukee. The station was affiliated with 
the Columbia Broadcasting System network and was of 
the alleged value of $2,000,000. Poller charged that the 
respondents in 1954 entered into an unlawful conspiracy 
to eliminate WCAN from the broadcast field in Milwau-
kee.3 It was a part of the conspiracy that respondent Holt 
was to secure in his name an option to purchase WOKY, 
a competing but inferior UHF broadcaster in Milwaukee. 
When and if the Federal Communications Commission 
amended its multiple ownership rules, then under con-
sideration, so as to permit CBS to own UHF stations in 
addition to its VHF ones, Holt was to assign his option 
to CBS if it so elected. In that event, it was agreed 
CBS would cancel its affiliation agreement with WCAN 
pursuant to its option in that contract and in due course 
consummate its purchase of WOKY. This would place 
WCAN in the precarious position of competing with the 
two major national networks with stations in Milwaukee. 
Being unable to survive such competition, its only course 
would be to liquidate at distressed prices its valuable 
equipment and facilities only recently acquired. CBS 
might then acquire them at its own price for use in its 
new operation which was necessary because of the inferior 
quality of those of WOKY. CBS would then have Mid-
west's superior facilities and equipment which with the 
WOKY license would enable it to start broadcasting at 
a minimum expense and the least possible delay. Poller 
further claimed that the overall purpose of CBS was to 
destroy UHF broadcasting, which had only been per-
mitted to enter the field in 1952, in order to protect its 
vast interest in VHF stations throughout the United 
States. Finally, he alleged the conspiracy was so suc-
cessful that CBS not only acquired WCAN at a loss of

3 The conspirators were alleged to be Columbia Broadcasting Sys-
tem, Inc.; CBS-TV; J. L. Van Volkenburg, President of CBS-TV; 
H. K. Akerberg, Vice President of CBS-TV; Bartell Broadcasters, 
Inc., owners of WOKY; and Thad Holt, a management consultant.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 467

464 Opinion of the Court.

$1,450,000 to Midwest but that the latter was obliged to 
buy the facilities and equipment of WOKY at exorbitant 
prices and to agree to continue broadcasting from the lat-
ter’s premises—which was done “in order to pretend that 
there was no restraint of trade or elimination of competi-
tion . . . .” However, WCAN continued in business 
only 10 days after CBS started its broadcasts on February 
17, 1955. CBS discontinued UHF broadcasting in 1959 
when it became affiliated with a Milwaukee VHF station.

At the hearing on the motion for summary judgment 
the trial judge held that the injury suffered was damnum 
absque injuria, stating that CBS had a right to purchase 
WOKY, subject to Federal Communications Commission 
approval, and to cancel its affiliation contract with 
WCAN. 174 F. Supp. 802. The Court of Appeals 
affirmed with Judge Washington dissenting, 109 U. S. 
App. D. C. 170, 284 F. 2d 599, and we granted certiorari, 
365 U. S. 840. We now conclude that there was a genuine 
issue as to material facts and that summary judgment was 
not therefore in order.

I.

Summary judgment should be entered only when the 
pleadings, depositions, affidavits, and admissions filed in 
the case “show that [except as to the amount of damages] 
there is no genuine issue as to any material fact and that 
the moving party is entitled to a judgment as a matter of 
law.” Rule 56 (c), Fed. Rules Civ. Proc. This rule 
authorizes summary judgment “only where the moving 
party is entitled to judgment as a matter of law, where it 
is quite clear what the truth is, . . . [and where] no gen-
uine issue remains for trial . . . [for] the purpose of the 
rule is not to cut litigants off from their right of trial by 
jury if they really have issues to try.” Sartor n . Arkansas 
Natural Gas Corp., 321 U. S. 620, 627 (1944). We now 
examine the contentions of the parties to determine 
whether under the rule summary judgment was proper.



468

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Opinion of the Court.

II.
The respondents in their motion for summary judgment 

depended upon the affidavits of four persons. The first is 
Richard Salant, Vice President of CBS; another, Jay 
Eliasberg, Director of its Research Division; a third, 
Lee Bartell, who made the sale of WOKY to CBS at a 
$50,000 profit; finally, Thad Holt, a codefendant who 
received $10,000 from the transaction. These were sup-
plemented by material taken from petitioner’s depositions 
of Salant and CBS President Stanton. It is readily 
apparent that each of these persons was an interested 
party.

Respondents appear to place most reliance on the Salant 
testimony, and we shall, therefore, take it up in some 
detail. It projects three defenses, the first being that 
there was no conspiracy for the following reasons: CBS- 
TV was not a separate entity but only a division of CBS, 
and therefore there could be no conspiracy between the 
two; Holt, the cover man in securing the option and pur-
chase of WOKY, “had been given the particular job” by 
CBS and therefore was not a conspirator; and Bartell 
never shared in any illegal purpose that would bring him 
into the conspiracy. Secondly, in any event, the only 
issue in the case is the legality of the cancellation of the 
affiliation agreement by CBS which was merely the legal 
exercise by CBS of “the normal right of a producer to 
select the outlet for its product.” And, finally, the 
monopoly charges are entirely “frivolous.” The trial 
judge accepted the second defense.

III.
It may be that CBS by independent action could have 

exercised its granted right to cancel WCAN’s affilia-
tion upon six months’ notice and independently pur-
chased its own outlet in Milwaukee. However, if such a 
cancellation and purchase were part and parcel of unlaw-



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 469

464 Opinion of the Court.

ful conduct or agreement with others or were conceived in 
a purpose to unreasonably restrain trade, control a market, 
or monopolize, then such conduct might well run afoul 
of the Sherman Law. See Times-Picayune Pub. Co. v. 
United States, 345 U. S. 594, 624-625 (1953); Eastman 
Kodak Co. v. Southern Materials Co., 273 U. S. 359, 375 
(1927). Poller alleges and the affidavits, depositions, and 
exhibits indicate much more than the free exercise by 
CBS of the granted right of cancellation. A conspiracy is 
alleged to restrain trade in the Milwaukee television mar-
ket; to eliminate WCAN from that market; to secure its 
facilities at depressed prices; and to occupy the UHF band 
in that market exclusively. The right of cancellation was 
merely one of the means used to effectuate this conspiracy. 
Moreover, “in its wider sense” Poller claims that a part of 
their conspiracy was “to wipe out the most outstanding 
UHF operator in the country [WCAN] and by wiping 
him out they destroyed the UHF industry, which was a 
threat to them, despite their protestations, because of the 
enormous economic investment they had in VHF.”

It is argued that CBS cannot conspire with itself. 
However, this begs the question for the allegation is that 
independent parties, i. e., Holt and Bartell, conspired with 
CBS and its officers.4 While respondents’ affidavits assert 
that Holt acted in good faith as a special agent or 
employee for CBS and that Bartell was completely free of 
any evil motives directed toward WCAN, the trial judge 
indicated a belief that Holt was “an independent actor” 
and would have submitted the question of his status 
to the jury had he not disposed of the case on other 
grounds. Furthermore, Poller submitted a deposition of 
Holt, an exhibit to which showed CBS had furnished Holt

4 We do not pass upon the point urged by Poller that under the 
CBS corporate arrangement of divisions, with separate officers and 
autonomy in each, the divisions came within the rule as to corporate 
subsidiaries.



470

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Opinion of the Court.

a complete analysis in writing of the Milwaukee market 
and the ownership and affiliation of the TV stations there, 
including WCAN. The deposition revealed that Holt had 
knowledge that the obvious purpose and necessary effect 
of the plan would be to eliminate independent UHF in 
Milwaukee and that he had a personal stake in its success. 
This included, inter alia, Holt’s statements that he met 
with top CBS officials in New York for a briefing on his 
role, that he was a close friend of these officials, and that 
he would have retained the option for himself if unused 
by CBS. The latter admissions, when coupled with the 
uncertainty at that time of a Federal Communications 
Commission rule permitting CBS to purchase WCAN, 
suggest that the alternative plan was to let Holt 
exercise the option and take the affiliation if CBS could 
not. Likewise, Bartell’s affidavit, barely a page and a 
half in the record, does not negative the allegations of 
conspiracy. Unquestionably, after knowing that Holt 
had in truth been acting for CBS and that the sale would 
prove disastrous to WCAN, he did file certain papers 
with the Federal Communications Commission requesting 
approval of the sale of WOKY. Poller had no oppor-
tunity to cross-examine him although he was a key wit-
ness to respondents’ theory of the case. And it is noted 
that even though the transfer was uncontested before the 
Federal Communications Commission it received approval 
by a vote of only three Commissioners with the remaining 
two strongly dissenting.5 It might be that on a trial 
Poller could substantiate his claims of conspiracy even 
against Bartell, although this would not be necessary to 
his case.

Respondents’ answer to the charge that one of the 
purposes of the alleged conspiracy was to exert a restrain-
ing effect upon the development of UHF is that this is a

511 Pike and Fischer Radio Reg. 913, 914.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 471

464 Opinion of the Court.

‘'fantastic assumption—for which there is not a shred of 
evidence.” An analysis of the record seems to indicate 
that in 1954 prior to the purchase of WOKY there were 
three UHF channels assigned to Milwaukee by the Fed-
eral Communications Commission, two of which (WCAN 
and WOKY) were operating; that since December 1953 
CBS had been studying UHF markets preparatory to 
an expected change in Commission rules that would allow 
it to purchase two UHF stations in addition to its five 
VHF ones; that its staff rated Pittsburgh, St. Louis, New 
Haven-Hartford, and Milwaukee, in that order, as the 
most attractive; that CBS chose to enter the latter market 
and buy WOKY rather than to operate in Milwaukee 
on the third available channel; that WCAN’s profitable 
operation in 1954, even with lower rates and competition 
from WOKY, was "immediately converted to a losing” 
one, although in 1955 WOKY was out of business; and 
that this reported loss of about $130,000 under CBS 
operation in 1955 contrasted sharply with the 66% 
increase in its profits nationally. Furthermore, reports 
in the record from CBS itself show that it always had 
recognized "a VHF station . . . would be preferable to 
a UHF . . .” but that the latter had "specially good 
short-term prospects” (emphasis supplied) in Milwaukee 
because it had "the characteristic of being at present” 
(1954) a "single station” market. CBS further recog-
nized that since its programing was "already working to 
build up UHF set population . . . [through WCAN] 
[t]here would be no short-term loss to the network in 
continuing to give the support of CBS programing to the 
buildup of a UHF population . . . at least until more 
VHF stations come in.” (Emphasis supplied.)

The record indicates that Poller had built up a profit-
able UHF operation, which was recognized as "the most 
successful” in the United States. Even CBS officials 
pointed to it as an example of how "a vigorously and



472

368 U.S.

OCTOBER TERM, 1961.

Opinion of the Court.

aggressively managed new UHF station in that com-
munity can do well.” In the short period of a year its 
public acceptance in Milwaukee was so great that 90% 
of the 260,000 TV sets in the area had been modified, at 
an expense of some $20 to each owner, so as to be able to 
receive UHF signals. While CBS had refused to enlarge 
the six-month cancellation clause, at no time prior to the 
alleged conspiracy did it indicate an intention to cancel 
the WCAN affiliation.6 It was, Poller claims, only pur-
suant to the conspiracy that CBS came into the Milwaukee 
market and eliminated both WCAN and WOKY. Since 
that time the total number of commercial UHF stations 
in the United States has steadily declined from 121 at the 
end of 1953 to 94 by midyear 1956. At the close of 1957 
the number was only 88. In 1958 CBS itself abandoned 
a UHF station in Hartford, and in 1959 the very station in 
controversy here was likewise abandoned, leaving Milwau-
kee with no commercial UHF service. Instead, CBS has 
switched to VHF, affiliating with a Storer Broadcasting 
Company station which was authorized there the same 
year. It will be remembered that Mr. Storer is the same 
prospect who, Poller claims, indicated he would pay 
$2,000,000 for WCAN when the multiple rule was adopted 
but who cooled after a CBS warning. All of this may not 
be sufficient to warrant the finding that Poller contends 
for on this charge, but it does indicate more than fantasy, 
particularly in the light of the testimony of CBS Vice 
President Salant in his deposition that “it would be the 
kiss of death to UHF if either NBC or CBS abandoned a 
UHF station.”

It may be that upon all of the evidence a jury would 
be with the respondents. But we cannot say on this 
record that “it is quite clear what the truth is.” Cer-

6 Indeed, such action would be unreasonable in light of the success 
of Midwest’s initial operation and its highly favorable prospects with 
the expanded facilities and new equipment.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 473

464 Opinion of the Court.

tainly there is no conclusive evidence supporting the 
respondents’ theory. We look at the record on summary 
judgment in the light most favorable to Poller, the party 
opposing the motion, and conclude here that it should not 
have been granted. We believe that summary procedures 
should be used sparingly in complex antitrust litigation 
where motive and intent play leading roles, the proof is 
largely in the hands of the alleged conspirators, and hostile 
witnesses thicken the plot.7 It is only when the witnesses 
are present and subject to cross-examination that their 
credibility and the weight to be given their testimony can 
be appraised. Trial by affidavit is no substitute for trial 
by jury which so long has been the hallmark of “even 
handed justice.”

IV.
Other contentions of respondents are subject to ready 

disposition. They say that no restraint of trade resulted 
from CBS’ termination of its affiliation with WCAN for 
this enabled it to support WOKY, the other UHF station 
in the Milwaukee area, which based upon Poller’s own 
allegations was doomed without an affiliation. To the 
extent that this argument suggests that there is no viola-
tion of the antitrust laws because the public will still 
receive the same service, it has been foreclosed by this 
Court’s decision in Klor’s v. Broadway-Hale Stores, 359 
U. S. 207 (1959). And if it is meant to say that there 
was no restraint because CBS in canceling its affiliation 
with WCAN was merely doing what it had a right to 
do and the resulting demise of WCAN followed from 
normal market conditions, it erroneously assumes that 
CBS had an absolute right despite violations of the anti-
trust laws to exercise its contractual privilege. See Part 
III, supra. A further answer to the respondents’ conten-

7 Compare Kennedy v. Silas Mason Co., 334 U. S. 249, 256-257 
(1948); Arenas v. United States, 322 U. S. 419, 434 (1944).

649690 0-62 -36



474

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

tion in this regard is that Poller has an additional claim 
that part of the conspiracy was the destruction of UHF 
broadcasting entirely. The sole answer of CBS to that is 
“there is not a shred of evidence” to support such a charge. 
However, there has been no trial as yet, and the issue 
remains a factual one disputed under the pleadings and 
still undetermined.

CBS contends that the monopolization charges are friv-
olous. We find the record unclear on these claims. In 
view of our remand for a trial on the merits, we forego any 
comment thereon. The complaint does not allege the 
relevant market involved. In the trial court it was argued 
that UHF broadcasting in Milwaukee was the market, but 
on the record here we are unable to determine that issue. 
It may well be that on a trial appropriate allegations and 
proof can be adduced showing violations of § 2. See gen-
erally International Boxing Club v. United States, 358 
U. S. 242, 249-252 (1959); United States n . E. I. du Pont 
de Nemours & Co., 353 U. S. 586, 648-654 (1957) (dis-
senting opinion). We believe it to be good judicial 
administration to withhold decision on these issues.

Reversed and remanded.

Mr . Justice  Harlan , with whom Mr . Justi ce  Frank -
furter , Mr . Justice  Whittaker  and Mr . Just ice  
Stewart  join, dissenting.

As I see it, this is one of those cases, not unfamiliar in 
treble-damage litigation, where injury resulting from nor-
mal business hazards is sought to be made redressable by 
casting the affair in antitrust terms. I think that the 
antitrust laws do not fit this case, and that the courts 
below were quite correct in holding that the respondents 
were entitled to judgment as a matter of law.

The litigation arises out of CBS’ cancellation of an 
affiliation arrangement with WCAN, a UHF television 
broadcasting station in Milwaukee, owned by Midwest



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 475

464 Harl an , J., dissenting.

Broadcasting Company of whose property Poller is 
assignee. CBS maintains that such cancellation was but 
the legitimate exercise of a contractual right. Poller says 
that it was part of a conspiracy to restrain and monopolize 
trade in the television broadcasting business, violative of 
§ § 1 and 2 of the Sherman Act. Suing under § 4 of the 
Clayton Act,1 Poller seeks to recover as damages the 
trebled fair value of the WCAN station and equipment, 
whose sale to CBS at a distress price he claims was forced 
upon him in consequence of CBS’ cancellation of the 
WCAN affiliation contract.

Poller asserts that CBS, joined by others as conspira-
tors, wanted to put him out of business as the first step in 
a grand design to destroy UHF broadcasting in Milwau-
kee, if not indeed throughout the United States. It is 
said that CBS looked with disfavor upon the growth of 
UHF broadcasting, being itself already heavily com-
mitted to VHF. As subsidiary steps towards the effec-
tuation of this plan, it is charged that CBS chilled pro-
spective purchasers of WCAN; acquired the only then 
competing UHF station in Milwaukee, WOKY; and later 
closed that station down.2 CBS’ co-conspirators are said 
to have been CBS-Television, an unincorporated division 
of CBS; certain officers of CBS; Bartell, the then owner 
of WOKY; and Holt, a management consultant, who at 
CBS’ behest obtained from Bartell an option to purchase 
WOKY.

I assume that Poller would be entitled to proceed to 
trial if the record before the District Court had left open

1 Under 15 U. S. C. § 15 “Any person who shall be injured in his 
business or property by reason of anything forbidden in the antitrust 
laws is given a private right of action.”

2 The last of these allegations was not included in the complaint 
since the station acquired by CBS did not cease operations until after 
this suit was brought. It was alleged, however, in petitioner’s sup-
plemental affidavit in response to the motion for summary judgment.



476

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

a genuine question of fact as to whether the alleged con-
spiracy had as its object the elimination of all UHF sta-
tions in the Milwaukee area, or even if it appeared that 
petitioner might prove that the respondents entered upon 
this course in order to reduce the number of UHF stations 
in Milwaukee from two to one, which was to be owned 
outright by CBS.3 But, for reasons given below, I think 
that the depositions and affidavits which were before the 
District Court disclosed to a practical certainty that such 
proof could not be made.

What did remain open to proof was an alleged arrange-
ment among CBS, its television division, and its officers 
and agents whereby CBS canceled an affiliation with one 
UHF station and purchased the facilities of a competing 
station. Even if somewhere among those sought to be 
drawn into petitioner’s net there can be found two inde-
pendent actors whose meeting of minds would satisfy the 
usual conspiracy requirement of “plurality of parties,” 4 
their agreement to carry out that design would not, in my

3 If such issues of fact were open and petitioner could prove at the 
trial that respondents’ motives were unlawful, I think it would still 
be incumbent upon him to prove that the disaffiliation of WCAN 
was part of the illegal scheme. There is evidence in the record, not 
contradicted, tending to show that CBS would have canceled that 
affiliation without regard to its purchase of the Bartell station. If 
so, much, if not all, of petitioner’s alleged loss would have been 
incurred because of this unilateral act, and not “by reason of any-
thing forbidden in the antitrust laws.”

4 While I do not reach respondents’ contention that no consensual 
arrangement of any kind was shown, I must say that the Court has 
stretched very far in suggesting that Holt may have been a “con-
spirator.” The record shows, beyond any real possibility of contra-
diction, that Holt was simply engaged by CBS to act for it, as 
undisclosed principal, in procuring from Bartell an option to purchase 
WOKY. So far as Bartell is concerned, it stands uncontroverted in 
the record that he never knew of CBS’ interest in Holt’s option until 
it was exercised by CBS.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 477

464 Harl an , J., dissenting.

view, of itself offend anything proscribed by §§ 1 or 2 of 
the Sherman Act.

I.
In passing on the motion for summary judgment, the 

District Court had before it more than the four affidavits 
of interested parties to which the Court’s opinion seems 
especially to refer (ante, pp. 468, 473). In the record was 
the testimony of four key witnesses taken by pretrial 
depositions. Petitioner’s counsel had examined Frank 
Stanton, President of CBS; Richard Salant, a Vice- 
President of CBS; and Thad Holt, who acted for CBS in 
procuring the option on the Bartell station.5 Petitioner’s 
testimony was also in the record in the form of a deposition 
taken by respondents’ counsel, and two affidavits sub-
mitted in opposition to the motion for summary judgment. 
In addition, the record contained the respondents’ answers 
to written interrogatories put by the petitioner. It is in 
light of this far from meager pretrial discovery that the 
appropriateness of summary judgment must be evaluated.

Federal Rule of Civil Procedure 56 (c) authorizes a 
District Court to enter summary judgment

“if the pleadings, depositions, and admissions on file, 
together with the affidavits, if any, show that there 
is no genuine issue as to any material fact and that 
the moving party is entitled to a judgment as a mat-
ter of law.”

In so providing, the draftsmen of the Rule of course did 
not intend to cut off a litigant’s right to a trial before the 
appropriate fact-finder if triable issues remained unre-
solved after the pleadings were closed and pretrial dis-

5 The record shows that the undisclosed employment of Holt was 
due to CBS’ desire to keep its competitors, particularly the National 
Broadcasting Company, from knowledge of its intentions respecting 
WOKY. This is, of course, a perfectly normal business phenomenon.



478

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

covery had. Sartor v. Arkansas Natural Gas Corp., 321 
U. S. 620, 627; Fountain v. Filson, 336 U. S. 681. On 
the other hand, it is equally clear that their purpose was 
to obviate trials which would serve no useful purpose. 
In administering the Rule, the availability of pretrial dis-
covery, as well as matter actually discovered, is a factor to 
be considered in determining whether a “genuine issue as 
to any material fact” is open. E. g., Schneider v. McKes-
son & Robbins, Inc., 254 F. 2d 827, 831. Further, the 
Rule does not indicate that it is to be used any more 
“sparingly” in antitrust litigation (ante, p. 473) than in 
other kinds of litigation, or that its employment in anti-
trust cases is subject to more stringent criteria than in 
others. On the contrary, without reflecting in any way 
upon the good faith of this particular lawsuit, having 
regard for the special temptations that the statutory pri-
vate antitrust remedy affords for the institution of vex-
atious litigation, and the inordinate amount of time that 
such cases sometimes demand of the trial courts, there is 
good reason for giving the summary judgment rule its full 
legitimate sweep in this field.

In this case petitioner, the party opposing the motion, 
had complete access by means of pretrial discovery to all 
the evidence he could marshal at a trial on the merits.6 
Neither his cross-examination of hostile witnesses nor his 
own direct testimony by way of deposition and affidavit 
produced any evidence which would indicate that the 
respondents sought to accomplish anything more than to 
purchase for CBS a UHF station in Milwaukee. As the 
Court’s opinion seems to recognize, such a purchase 
(accompanied by a cancellation of petitioner’s station 
affiliation) would be unlawful only if “conceived in a pur-
pose to unreasonably restrain trade, control a market, or

6 There is no suggestion that petitioner was not afforded oppor-
tunity to examine any witness he wanted, either before or after 
respondents made their motion for summary judgment.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 479

464 Harl an , J., dissenting.

monopolize.” {Ante, p. 469.) (Emphasis added.) In 
other words, unless a purpose to cancel petitioner’s affilia-
tion and purchase the Bartell station would, by itself, be 
unlawful, petitioner could prevail in this suit only if he 
proved that the respondents intended to stifle competi-
tion in, or monopolize, television broadcasting, either by 
closing down his station or, more broadly, by destroying 
the UHF business in whole or in part.7

This crucial issue, therefore, turns on proof of the 
respondents’ motives. Had petitioner proceeded to trial 
and introduced no more evidence of motive than was

7 The assertion that respondents sought to destroy “the UHF 
industry . . . because of the enormous economic investment they had 
in VHF,” upon which the Court relies {ante, p. 469), was not made 
in any of the papers filed with the District Court. It was first raised 
during oral argument on the motion for summary judgment. There 
is nothing in the record to support this charge except the hindsight 
inference arising from the fact that after jour years of operating the 
UHF station in Milwaukee, CBS discontinued it, claiming that the 
VHF competition was too powerful.

The Court’s opinion takes out of context certain statements in a 
CBS report and infers from them that CBS was intending to make 
only a short-term venture out of its UHF purchase. But a full 
reading of the report in question, which was appended to petitioner’s 
affidavit in opposition to the motion for summary judgment, reveals 
that CBS rejected the suggestion that it purchase a UHF station in 
a market that was primarily VHF, for the very reason that it would 
have only short-term advantages. Moreover, the Court’s construc-
tion of the passage on which it relies hardly reflects its real meaning. 
The central question on which the report focused was “the degree of 
short-term cost and inconvenience that is to be undergone in order 
to obtain the eventual gain” in the purchase of a UHF station. In 
this context, the report noted that CBS television programs, broad-
cast by a CBS affiliate in the area {i. e., WCAN), had already built 
up a UHF viewing market, so that the losses that might be expected 
at the outset of any such venture would be minimized. The inference 
is that it would be wise for CBS to capitalize on this headstart before 
it was cut into by more VHF stations, not that CBS should purchase 
the station and abandon it as soon as other VHF stations entered the 
market.



480

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

revealed by the pretrial depositions and affidavits, the case, 
in my opinion, could not well have been permitted to go 
to the jury. There being no extrinsic evidence of an 
unlawful purpose, and CBS’ executives having unequiv-
ocally denied any purpose to eliminate petitioner as a 
competitor, the jury would be left with no affirmative 
evidence of any intent to restrain trade. The possibility 
that the jury might disbelieve the respondents’ assertions 
of innocence is not enough to forestall the entry of sum-
mary judgment in their favor. Dyer v. MacDougall, 201 
F. 2d 265.

Despite the ample opportunity afforded him by the 
availability of pretrial discovery procedures, petitioner, as 
will be shown, was able to produce no evidence to support 
his charges that a conspiracy, narrow or far-reaching, had 
been hatched. He should not be permitted to proceed to 
trial just on the hope that in the more formal atmosphere 
of the courtroom witnesses will revise their testimony or 
that a clever trial tactic will produce helpful evidence. 
Courts do not exist to afford opportunities for such litigat-
ing gambles. See Radio City Music Hall Corp. v. United 
States, 135 F. 2d 715; Schneider v. McKesson & Robbins, 
Inc., supra; cf. Orvis v. Brickman, 90 U. S. App. D. C. 266, 
270, 196 F. 2d 762, 765-766; Lavine v. Shapiro, 257 F. 2d 
14, 20-21.

II.
I find nothing in this record to support a claim that 

CBS, in proceeding as it did, was actuated by a desire to 
restrain or monopolize trade.

It appears from questions asked of Stanton and Salant, 
two CBS officers, that petitioner sought to imply an 
unlawful motive to destroy competition from CBS’ failure 
to negotiate with him in the first instance for the purchase 
of WCAN. Were it shown that respondents refused to 
consider purchasing petitioner’s instead of Bartell’s sta-
tion, although the former was available on satisfactory



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 481

464 Harl an , J., dissenting.

terms, such a showing might be some evidence of an intent 
to eliminate petitioner as a competitor of the other sta-
tion bought by CBS. But the record shows that respond-
ents throughout insisted that their refusal to deal with 
petitioner was the result of information that he had placed 
an exorbitant price on his station. That insistence, which 
Poller did not controvert or himself impugn, is confirmed 
by his own computation of damages in this case, as well 
as by his deposition testimony which reveals that he 
valued the WCAN property at $2,000,000 and demanded 
that price of all interested purchasers. CBS bought the 
Bartell station, although to be sure it had substantially 
inferior facilities, for $335,000.

Nor is there any evidence in the record to indicate 
that the respondents anticipated petitioner’s offer to 
sell his facilities to CBS. It is clear from the affidavits 
and depositions, and is, in fact, conceded in petitioner’s 
brief before this Court, that it was petitioner who ini-
tiated the negotiations and “importuned CBS to take his 
equipment off his hands.” Petitioner contends that the 
respondents knew he would have no use for the recently 
enlarged plant once his CBS affiliation was canceled, so 
that his offer of sale was a necessary consequence of the 
disaffiliation. But this proves only that petitioner’s 
injury may as readily have been the result of CBS’ lawful 
program of expansion as of an invidious scheme to restrain 
competition. It buttresses the conclusion reached by the 
Court of Appeals (109 U. S. App. D. C. 170, 173, 176, 284 
F. 2d 599, 602, 605) that the diminution in the value 
of petitioner’s property was attributable to petitioner’s 
imprudent investment8 rather than to any antitrust con-

8 The record shows that Poller from the beginning had unsuccess-
fully tried to persuade CBS to enlarge the term of his affiliation con-
tract cancellation clause from six months to two years, and that, with 
eyes thus open, he nonetheless proceeded with his substantial equip-
ment investment.



482

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

spiracy by the respondents. In addition, petitioner’s 
surmise that the respondents must have known that the 
cancellation of Poller’s affiliation would result in his offer-
ing his equipment to CBS is hardly consistent with the 
fact, sworn to by Salant and never traversed, that CBS 
had its engineering department draw up complete plans 
as to how the Bartell facilities could be expanded to make 
them suitable for CBS’ intended use.

Finally, it is entirely clear from the record that peti-
tioner was unable to prove that the respondents’ motive 
was to eliminate his station. It is undisputed that at the 
time Holt obtained the option on the Bartell station both 
the American Broadcasting and DuMont networks had 
no primary affiliates in the Milwaukee market. There is 
nothing to indicate that respondents should have antici-
pated at the birth of their alleged conspiracy that such 
affiliations would be unavailable to petitioner if the CBS 
tie were broken. Moreover, it is patent from the terms 
of the contract under which CBS purchased petitioner’s 
equipment that petitioner represented to the respondents 
that he would continue broadcasting operations as an 
independent from the studio formerly occupied by Bar-
tell.9 It was only after this representation was made, 
albeit, as petitioner now claims, with only “about a 5 per

9 One of the introductory clauses of the contract provided:
“WHEREAS, Midwest [petitioner] has represented to CBS that 

Midwest intends to continue the operation of WCAN and all business 
incidental thereto, and for that purpose CBS proposes to make the 
sale and transfers hereinafter set forth; . . .”

I find no persuasive basis in the record for petitioner’s assertion that 
this was designed as a self-serving declaration to cloak CBS’ alleged 
antitrust malefactions. By that same contract CBS sold to Poller 
the WOKY equipment, in part consideration for the purchase of his 
equipment, the thought quite evidently being that such equipment 
would suffice for his continued operations, while the superior WCAN 
equipment would relieve CBS from the necessity of completely 
re-equipping WOKY.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 483

464 Harl an , J., dissenting.

cent hope” that he would be able to continue, that the 
exchange of facilities was consummated. The transac-
tion was in all ways consistent with the parties’ written 
intention to maintain two operating UHF stations in Mil-
waukee. For it was surely much more likely that peti-
tioner could survive as an independent by using the 
smaller Bartell plant than by remaining in his enlarged 
studio, which had absorbed a large amount of capital that 
could not, at least immediately, be put to fruitful use.

In sum, the District Court had before it on this motion 
for summary judgment a record on which it was apparent 
that petitioner could prove only that CBS had undertaken 
to cancel its affiliation with petitioner’s station and, with 
Holt’s assistance, to purchase a competing UHF station. 
Only if such a “conspiracy” is prohibited by § 1 or § 2 of 
the Sherman Act should the petitioner have been per-
mitted to proceed to trial.

III.
Respondents freely admit that the purchase of the Bar-

tell station and the cancellation of petitioner’s affiliation 
were parts of one course of action. They maintain, how-
ever, that their intention was to purchase a UHF station 
in Milwaukee as the first step in an incipient program of 
expansion into the UHF market, made possible by the 
Federal Communications Commission’s then recently 
adopted “5-and-2” amendment to its multiple-ownership 
rule. By reason of this amendment, a single licensee was 
permitted to own two UHF stations in addition to the 
maximum five VHF stations theretofore allowed. I 
would hold that an arrangement to attain this objective 
did not, of itself, violate § 1 of the Sherman Act.

It must be obvious that the cancellation of an affiliation 
agreement by one network, not acting in concert with any 
other, does not alone give rise to a cause of action under 
the antitrust laws. Federal Broadcasting System, Inc.,



484

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

v. American Broadcasting Co., 167 F. 2d 349. A network 
is surely free to cut its ties to one station and affiliate with 
another in the same market. Such an act is analogous 
to a manufacturer’s transfer of an exclusive distributor-
ship from one dealer in the market to another. This 
freedom to choose with whom one deals is preserved under 
the antitrust laws not only because it is a unilateral deci-
sion, but because it does not amount to an unreasonable 
restraint of trade in any meaningful sense of the term, cf. 
Packard Motor Car Co. n . Webster Motor Car Co., 100 
U. S. App. D. C. 161, 243 F. 2d 418; Fargo Glass & Paint 
Co. v. Globe American Corp., 201 F. 2d 534.

To overcome these apparent barriers to any holding 
that § 1 of the Sherman Act was here violated, petitioner 
suggests two theories under which respondents’ conduct 
might constitute a forbidden restraint of trade: (1) That 
by reason of the “leverage of its network power” CBS was 
able to restrain trade among the independently owned 
UHF stations in the Milwaukee area; and (2) that CBS’ 
purchase of a television station amounted, per se, to an 
unreasonable restraint of trade. How either of these 
alleged restraints, assuming they are unlawful, caused 
petitioner’s alleged loss is left a mystery. Regardless of 
any question of causation, however, petitioner can prevail 
on neither theory.

To the extent that the “leverage” complained of charges 
CBS with monopolizing a market, petitioner’s claim falls 
under § 2, a matter to which I will revert in a moment. 
Infra, pp. 485-486. Apart from monopoly power, the 
respondents could have violated the antitrust laws only by 
conspiring in some manner to use CBS’ “leverage” to 
restrain trade. Clearly, the disaffiliation alone was not an 
unlawful use of the network’s power. Having built up 
the value of his station substantially because of its CBS 
affiliation, petitioner is hardly in a position to claim that 
by depriving him, in the exercise of a contract right, of



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 485

464 Harl an , J., dissenting.

the benefit of such an affiliation CBS was unreasonably 
exercising its superior power to restrain trade. And there 
is no indication in the record that this “leverage” in any 
way affected the purchase price of petitioner’s equipment, 
even were it to be assumed that the respondents foresaw 
that petitioner would be willing to sell. The charges here 
are unlike those in United States n . Radio Corporation 
of America, 158 F. Supp. 333, reversed, 358 U. S. 334, in 
which the Government sought to enjoin, as violating § 1, 
a network’s attempt to coerce an independent owner into 
selling his station to the network under threat of can-
celing the network’s affiliation with other stations under 
the same ownership. In this case there is no claim made 
that CBS conditioned the continuation of some network 
service upon petitioner’s consent to sell his equipment, 
or on his willingness to reduce his price.

Nor can I agree that the contract whereby CBS became 
a station owner in the Milwaukee market was, in and of 
itself, a contract in restraint of trade. Petitioner is 
unable to point to any convincing differences between the 
vertical integration that is accomplished when a network 
purchases a station and that which results from an affilia-
tion contract. Moreover, the very contention now being 
made here by the petitioner has repeatedly been presented 
to the Federal Communications Commission, and that 
agency has consistently adhered to the view that network 
ownership of stations, subject, of course, to the maximum-
ownership limitation, is not contrary to the public interest. 
E. g., ABC-Paramount Merger, 8 Pike and Fischer Radio 
Reg. 541; St. Louis Telecast, Inc., 12 Pike and Fischer 
Radio Reg. 1289, 1372; National Broadcasting Co., 20 
Pike and Fischer Radio Reg. 411, 419.

This Court has also been reluctant to hold that vertical 
expansion alone can amount to an unreasonable restraint 
prohibited by § 1 of the Sherman Act. United States v. 
Paramount Pictures, Inc., 334 U. S. 131, 173-174; United



486

368 U. S.

OCTOBER TERM, 1961.

Harl an , J., dissenting.

States v. Columbia Steel Co., 334 U. S. 495,525. Without 
of course suggesting that the Federal Communications 
Commission has authority to alleviate an applicant for a 
station license from the requirements of the antitrust 
laws, United States v. Radio Corporation of America, 358 
U. S. 334, in light of the uniform course of decisions by the 
agency familiar with the field, and in the absence of any 
indication that this particular purchase in fact restrained 
trade, I think it is clear that petitioner’s injury, even if it 
be assumed partially attributable to CBS’ purchase, may 
not be made the basis of a treble-damage action.

Petitioner’s § 2 claim is if anything even more insub-
stantial. He contends that respondents conspired to 
monopolize the UHF market in Milwaukee, and perhaps 
across the country, and that they succeeded in their 
attempt, at least in Milwaukee. But it is undisputed that 
the television sets being produced and sold in the Mil-
waukee area at the time of the alleged conspiracy were 
all equipped to receive VHF broadcasts and could be 
adapted to receive UHF signals as well. Thus, any UHF 
station was necessarily in competition with all VHF sta-
tions in the market with respect to both the viewing and 
the advertising public. Indeed, as the record uncontro- 
vertedly shows, the CBS station ultimately succumbed 
because the VHF competition was too strong. Since CBS 
was patently not a monopolist in the Milwaukee market 
(which included both UHF and VHF), and since there 
was no allegation that it approached monopoly power in 
any other market in which petitioner was a competitor, 
the entry of summary judgment in favor of the respond-
ents on this claim too was eminently correct.

I have gone into this matter at some length because in 
my opinion the Court’s encouragement of this sort of 
antitrust “enforcement” does disservice to the healthy 
observance of these laws. I would affirm.


	POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING SYSTEM INC. et al.

		Superintendent of Documents
	2025-07-07T12:16:14-0400
	US GPO, Washington, DC 20401
	U.S. Government Publishing Office
	GPO attests that this document has not been altered since it was disseminated by GPO




